Для Вас батьки


 

 


       

 Консультація для батьків на тему: "Розвиваємо мовлення малюка вдома"

 



       


          Дані завдання допоможуть дітям сформувати графомоторні навички , що у свою чергу призведе до швидкого і каліграфічного написання елементів та цілих літер. Завдання можна роздрукувати і заламінувати .
















 











           Гімнастика для очей "Танок сніжинок"





                                                              


                                                            

                                                             

                                                         

                                                           
                                                           

 


                                                        

 


                                                             
 

 


                                                            




                                                            


                                                            




                                                          


                                                       

                                                             

                                                          

                        Дихальна техніка для                                   заспокоєння та розслаблення дітей.

 


                                                             
                                                   



                                                            
                                                        
І

                                                                

                                                             


                                                              

                                                           Консультація для батьків
 "Тренують пальчики малята і будуть гарно розмовляти"

      Кухня - це найкраще місце в будинку (квартирі) для розвитку тактильних відчуттів дитини. Адже тут розмаїття поверхонь: м’яка скатертина, гладенький стіл, жорстка сковорідка, ложки та миски. А ще діти дуже люблять пересипати крупу з однієї посудини в другу. Найкраще використовувати для цього прозорий посуд. Потрібно вчити малюка переливати воду з однієї склянки в іншу, меншу або більшу. Ватні палички чи крупи можна використовувати для викладання різних малюнків. Краще починати із простих фігур - квадрата, трикутника, ромба. Не варто обмежувати дитину, дайте їй можливість активно рухатися квартирою. Малюки тягнуться до речей і розкидають усе не для того, щоб нашкодити, а тому, що таким чином вони пізнають навколишній світ. Організуйте дитячу кімнату так, аби у ній було якнайменше небезпечних предметів. Нехай вона буде місцем для дитячої фантазії та творчості.
        МАСАЖ
Щоденно масажуйте кисті рук дитини м’якими рухами та розминайте кожен пальчик, долоньку, зовнішній бік кисті, а також передпліччя. Це дуже корисні вправи, що чудово активізують мовні центри мозку. Крім цього, такий масаж здійснює позитивний вплив на імунітет, загальний розвиток дитини,
      КВАСОЛЕВІ ВАННИ
У миску коробку насипте квасолю або горох, киньте туди дрібні іграшки, перемішайте все. Нехай малюк занурює руки у квасолю та витягує іграшки.
       ЛІПЛЕННЯ
Можна використати пластилін, глину або тісто. Тісто зафарбувати природним барвником, а після цього запропонувати дитині виліпити сердечко чи квіточку.
      ІГРИ З КРУПАМИ
Нехай малюк перебирає перемішані горох і квасолю, а потім пересипає з однієї посудини в іншу або розтирає їх у руках.
      ШНУРІВКИ
Добре розвивають дрібну моторику рук уміння зв’язувати вузлики та зашнуровувати взуття.
      ГУДЗИКИ І НАМИСТИНКИ
Нанизування на нитку намистинок, застібання ґудзиків, перебирання пальцями намиста - це прості та корисні вправи для розвитку дрібної моторики рук. Можна нашити на одну тканину ґудзики різних розмірів, а на другу - петельки. Дитина, застібаючи ґудзики, тренуватиме пальчики та одночасно засвоїть, який ґудзик великий, а який маленький.
      ОЛІВЦІ ТА КУЛЬКИ
Катання долонькою олівців, кульок по столу масажує долоні та покращує координацію рухів кисті.
      ОБВЕДЕННЯ ТРАФАРЕТІВ
Обводити олівцем можна усе, що є під рукою: дно склянки, перевернене блюдце, долонька, ложка. Особливо підходять для цього формочки для приготування кексів або печива.
       МАЛЮВАННЯ ПАЛЬЧИКАМИ
Дозвольте малюкові малювати не пензликом, а пальчиками. Не бійтеся, що він забруднить поверхню. Це розвиває дрібну моторику рук та координацію рухів, навчає дитину акуратності.
       ПАЗЛИ
Складання яскравих картинок розвиває увагу, кмітливість та зір.
       «СОРОКА-ВОРОНА»
Іграм та гімнастиці для пальців присвячено багато книг, але й народна творчість подарувала нам «сороку-ворону», «ладки», «козу-рогату». Пограйте з дитиною у ці ігри. Вони сприяють всебічному розвитку дитини та її мовленню зокрема.
  Використовуйте творчий підхід в іграх, з малюком. Усі заняття супроводжуйте казками, можете навіть вигадувати їх. Мовне підкріплення захопливих ігор подвоїть ефект. Застосовуйте ігри на розвиток дрібної моторики. Наприклад, коли йдете із малюком вулицею, масажуйте долоньку та пальчики, на прогулянці дозволяйте дитині потерти руками пісок, збирати у відерце маленьке каміння. Якщо готуєте вдома щось із тіста, дайте дитині шматочок, нехай помне його.


                     

 


                       

АРТИКУЛЯЦІЙНА ГІМНАСТИКА – ВАЖЛИВИЙ КРОК НА ШЛЯХУ ДО ПРАВИЛЬНОГО МОВЛЕННЯ

 

ШАНОВНІ БАТЬКИ!

Багато дітей в силу свого віку ще не знають, наскільки важливо для них навчитися правильно говорити, але Ви повинні розуміти, що навіть найменше порушення звуковимови може негативно вплинути на подальший розвиток дитини.

Однією з причин порушення звуковимови у дітей може бути недостатня рухливість органів мовлення: язика, губ, щелеп та м'якого піднебіння. Порушення рухливості цих органів (малорухливість) тягне за собою нечітку, гугняву (з носовим відтінком), шепеляву, змазану вимову різних звуків.

Таким чином, важливе місце на шляху розвитку правильного мовлення повинна займати, так звана, артикуляційна гімнастика.

 

Пам'ятка батькам щодо проведення логопедичних занять вдома:


Заняття повинні бути регулярними, мати зацікавлюючий, ніяк не примусовий характер, не перетворюватися на додаткові навчальні години.

Заняття можуть проводитись під час прогулянок, подорожей. Але деякі види занять потребують обов'язкової спокійної обстановки.

Не можна говорити дитині, що вона робить вправу неправильно. Вона робить її в межах власних можливостей. Треба показати дитині її досягнення, підбадьорити.

Заняття не повинні бути дуже довгими, не викликати втому. Бажано повідомляти дитині, які завдання вона буде виконувати завтра.

Необхідно підтримувати бажання дитини займатися, схвалювати успіхи, вчити долати труднощі.

 

Чи знаєте ви що таке артикуляційна гімнастика?


Гімнастика для рук і ніг – справа знайома і звична. Зрозуміло, що ми тренуємо м'язи для того, щоб вони стали сильними, рухливими. Артикуляційна гімнастика – це гімнастика для язика та інших органів мовлення. Навіщо ж тренувати язик, він і так «без кісток»? Виявляється, язик – це головний м'яз органів мовлення. І для нього, як і для будь-якого м'яза, гімнастика просто необхідна. Язик повинен бути добре розвинений, щоб виконувати тонкі і цілеспрямовані рухи, які називаються звуковимовою.  Недоліки вимови тримають у напрузі емоційно-психічний стан дитини, заважають їй розвиватися і спілкуватися з однолітками. Щоб ця проблема не виникла у дитини в майбутньому, необхідно почати займатися артикуляційною гімнастикою як можна раніше. Дітям двох, трьох, чотирьох років артикуляційна гімнастика допоможе скоріше «поставити» правильну звуковимову. Діти п'яти, шести, семи років зможуть за допомогою артикуляційної гімнастики подолати вже наявні порушення звуковимови. Виконуючи артикуляційну гімнастику слід дотримуватись певних правил. 

 

Правила проведення артикуляційної гімнастики:


Артикуляційну гімнастику необхідно виконувати сидячи, оскільки в такому положенні у дитини спина пряма, не напружена, руки і ноги знаходяться в спокійному положенні.

Спочатку вправи виконуються повільно, перед дзеркалом, тому що дитині необхідно мати зоровий контроль. Після того, як дитина трішечки звикне, дзеркало можна прибрати.

Корисно задавати навідні питання. Наприклад: «Що роблять губи? Де знаходиться язичок (вгорі чи внизу)? Що робить язичок?»

Поступово темп вправ артикуляційної гімнастики можна прискорити і виконувати під рахунок. При цьому необхідно слідкувати, щоб вправи виконувались чітко і плавно.

Найкраще заняття проводити два рази на день (вранці і ввечері) на протязі 5-7 хвилин, в залежності від посидючості дитини.

Проводячи заняття з дітьми 3-4 років, слідкуйте за тим, щоб вони засвоїли основні рухи. До дітей 4-5років вимоги підвищуються: рухи повинні бути чіткими і повільними без тремтіння. В 6-7 років діти виконують вправи в швидкому темпі і можуть утримувати положення язика деякий час без змін      

 


               Консультація для батьків 

Мова дитини розвивається під впливом мови дорослих

Мова дитини розвивається під впливом мови дорослих і значною мірою залежить від достатньої мовної практики, нормального соціального і мовного оточення, від виховання і навчання, які починаються з перших днів її життя.
1. Розмовляйте зі своєю дитиною під час всіх видів діяльності, таких як приготування їжі, прибирання, гра, прогулянка і т.д. Говоріть про те, що ви бачите, що робить дитина, що роблять інші люди і що бачить ваша дитина.
2. Говоріть, використовуючи ПРАВИЛЬНО побудовані фрази, речення. Ваше речення повинне бути на 1-2 слова довше, ніж у дитини. Якщо ваша дитина поки що висловлюється тільки однослівними реченнями, то ваша фраза повинна складатися з 2 слів.
3. Задавайте ВІДКРИТІ запитання. Це стимулюватиме вашу дитину використовувати декілька слів для відповіді. Наприклад, говоріть «Що він робить?» замість «Він грає?»
4. Витримуйте паузу, щоб у дитини була можливість говорити і відповідати на питання.
5.Слухайте звуки і шуми. Запитайте «Що це?» Це може бути гавкіт собаки, шум вітру, мотор літака і т.д.
6. Розкажіть коротку розповідь, історію. Потім допоможіть дитині розказати цю ж історію вам або кому-небудь ще.
7. Якщо ваша дитина вживає всього лише декілька слів у мові, допомагайте їй збагатити свою мову новими словами. Виберіть 5-6 слів (частини тіла, іграшки, продукти) і назвіть їх дитині. Дайте їй можливість повторити ці слова. Не чекайте, що дитина вимовить їх відмінно. Надихайте дитину і продовжуйте їх заучувати. Після того, як дитина вимовила ці слова, введіть ще 5-6 нових слів. Продовжуйте додавати слова до тих пір, поки дитина не дізнається назви більшості предметів навколишнього світу. Якщо дитина називає тільки одне слово, почніть вчити короткі фрази. Використовуйте слова, які ваша дитина знає. Додайте колір, розмір, дію. Наприклад, якщо дитина говорить «м’яч», послідовно навчіть її говорити «Великий м’яч», «Тетянин м’яч», «круглий м’яч» і т.д.
8. Більшість занять проводьте в ігровій формі. Робота з дитиною повинна активізувати мовне наслідування, формувати елементи зв’язного мовлення, розвивати пам’ять і увагу.
Дуже важливо вже у ранньому віці звернути увагу на мовний розвиток дитини, а не чекати, коли вона «сама заговорить».






Логопедичні ігри дорогою 

до садочка і додому


Сучасні умови життя, на жаль, не дозволяють батькам приділяти досить часу своїм дітям. Заробляння грошей, створення стабільності в сім'ї є пріоритетним завданням дорослого населення нашої країни. Швидкий темп життя, брак вільного часу віддаляють батьків від дітей. Звичайно, було б просто чудово, якби мами і тата більше спілкувалися з дітьми, частіше б грали в спільні ігри. Дуже цінний досвід сімей, де незважаючи ні на що збереглися традиції спільних вечерь, настільних ігор, перегляду та обговорення телепередач і дитячих фільмів. А що ж робити, якщо дійсно немає достатньо часу для спілкування з дитиною, і вже тим більше для спільних ігор?
  Враховуючи той момент, що спілкування батьків з дітьми відбувається переважно по дорозі у дитячий садок і ввечері додому, пропоную вам кілька варіантів ігор, які не вимагають спеціальних педагогічних знань і допоможуть вам провести кілька дивовижних хвилин поруч з вашим малюком. Прогулянка – ідеальний час для спілкування з донечкою чи синочком. Ніхто не відволікає маму від дитини розмовами, не треба бігти на кухню, до пральної машини, телефону. Найближчі півгодини-годину ви нікуди не поспішаєте. Пограйте з малюком, згадайте своє дитинство, свої улюблені ігри. Спілкування – запорука розуміння. А адже так важливо навчитися розуміти один одного!
  Найкраще розвивати мовні навички у вільному спілкуванні з дитиною, у творчих іграх. Діти, захоплені задумом гри, не помічають того, що вони вчаться, хоча їм доводиться долати труднощі при вирішенні завдань, поставлених у ігровій формі. 
  Більшість ігор на вулиці не вимагають спеціального обладнання і підготовки, однак розвивають моторику, слухову і зорову увагу, мислення, словниковий запас і зв'язне мовлення. 
«Вивчаємо травичку і квіти»
Спільно з дитиною роздивляйтесь зростаючу травичку, відзначайте, що вона зелена, маленька. Знаходьте перші весняні квіти, називайте їх. Не вимагайте запам'ятовування назв рослин! Якщо ви самі будете вживати ці найменування в мовленні, дитина спочатку почне співвідносити словесне позначення з конкретною квіткою, а потім самостійно назве її.
Розгляньте квітку. Покажіть стебельце, листочки, пелюстки. Понюхайте квіточку.
Зверніть увагу дитини на квіти, що ростуть в квартирі, на дачі. Дозвольте їй полити, обприскати рослини.
У розмові з малюком використовуйте не тільки пряме запитання «Що це?» частіше задавайте непрямі запитання: «Чим ми будемо поливати рослини?», «У що ми поставимо квіти?» .....
Якщо дитина відповіла неправильно, підкажіть правильний варіант: «Ми будемо поливати рослини водою», «Ми поставимо квіти у вазу». Закінчення іменників і прикметників можна вимовляти чітко, перебільшено, щоб дитині було легше засвоювати граматичні категорії.
Спільно з дитиною роздивляйтесь які дерева ростуть навколо, згадуйте їх назви.
Розгляньте стовбур дерева, гілки, листя, коріння.
Розкажіть, якими вони бувають: високими, низькими, маленьким, товстими, кривими...
Візьміть листочок, розгляньте його, подуйте на нього, поспостерігайте, як він падає, кружляє.
Порахуйте дерева, що ростуть по дорозі, чітко промовляючи закінчення іменників.
Згадайте, якими вони бувають навесні, влітку, восени, взимку.

«Спостерігаємо за транспортом»
Порахуйте, скільки автомобілів, автобусів, тролейбусів зустрілося вам по дорозі.
Розкажіть, якими вони бувають?
Як їх можна назвати одним словом? (транспорт)
Згадайте скільки дверей, коліс у автобуса.
Який вид транспорту ви ще знаєте? (водний – човник, пароплав.., повітряний – літак..., наземний – машина, велосипед….)

«А будинки бувають різні...»
Розгляньте будинки навколо вас. Які вони бувають?
Дерев'яні, цегляні, одноповерхові, п'ятиповерхові..., високі, низькі, красиві і ....
Згадайте, на якому поверсі ви живете?
Скільки поверхів над вами, під вами?
Порахуйте скільки вікон на вашому поверсі, в будинку?

«Вивчаємо все живе...»
Розкажіть, скільки дорослих, дітей, тварин вам зустрілося по дорозі. Опишіть їх.
Вони веселі, сумні, старі, молоді, худенькі, великі...
Придумайте загадку про них.
Частіше задавайте питання:
«Хто це? Маленький, пухнастий, з вусами і нявкає....».

«Що буває…»
Почніть гру словами: «М'яким може бути хліб, а ще подушка, а ще м'яким може бути...» і почекайте, поки дитина придумає свій варіант.
Або так:
  • Що буває гострим?
  • Що буває рідким?
  • Що буває довгим?
  • Що буває пухнастим?
  • Що буває твердим?
  • Що буває круглим?
  • Що буває квадратним?
  • Що буває ароматним?
«Хто ким був чи що, чим було?»
Ким або чим раніше було курча (яйцем), кінь (лошам), жаба (пуголовком), метелик (гусеницею), черевики (шкірою), сорочка (тканиною), риба (ікринкою), шафа (дошкою), хліб (борошном), велосипед (залізом), светр (шерстю) і т. д.?

«Закінчи речення»
  • Маринка не пішла сьогодні в школу, тому що... (захворіла).
  • Я не хочу спати, тому що... (ще рано).
  • Ми поїдемо завтра в ліс, якщо... (буде хороша погода).
  • Мама пішла в магазин, щоб... (купити продукти).
  • Кішка залізла на дерево, щоб... (врятуватися то собаки).
«Буває – не буває»
Запропонуйте дитині підтвердити правильність висловлювання словами «буває» або «не буває».
  • Чашка смажиться на сковороді.
  • Ведмідь спить у барлозі.
  • Людина вище собаки.
  • Горобець – це не птах і т. п.
Ця гра розвиває слухову увагу, яка необхідна кожній дитині для успішного навчання.

«Відгадай, що я бачу»
Запропонуйте дитині відгадати слово, яке ви задумали, користуючись словами-підказками:
  • Високий, цегляний, багатоповерховий (будинок).
  • Маленький, сіренький, вміє літати, цвірінькає (горобець).
  • Гарна, колюча, приємно пахне, може бути різних кольорів (троянда).
«У магазині»
Разом із дитиною Ви опинилися в магазині, вибираєте продукти і питаєте: 
  • «Я хочу зварити борщ. Що мені потрібно купити?» Дитині пропонується перерахувати продукти.
  • «Ми з тобою купимо цукор. Куди ж нам вдома його покласти? Я забула, як називається посуд для цукру?» «Цукорниця» - відповідає дитина.
  • «А в цьому відділі я купила груші, апельсини і лимон. Як це можна назвати одним словом?» «Фрукти» - каже син або донька.
«Порівняй»
  • В магазині порівняйте дві чашки (за кольором, об'ємом, матеріалом).
  • На вулиці порівняйте дві машини, два будинки, два дерева.
Що подобається більше? Чому? Поясни.

«Відгадай предмет за назвою його частин»
  • Кузов, кабіна, колеса, кермо, фари, дверцята (вантажівка).
  • Стовбур, гілки, сучки, листя, кора, коріння (дерево).
  • Дно, кришка, стінки, ручки (каструля).
  • Палуба, каюта, якір, корма, ніс (корабель).
  • Під'їзд, поверх, сходи, квартири, горище (будинок).
  • Крила, кабіна, хвіст, мотор (літак).
  • Очі, чоло, ніс, рот, брови, щоки (обличчя).
«Чарівні окуляри»
Уявіть, що у вас є «чарівні окуляри» коли їх одягаєш, то все навколо стає (зеленим, синім і. т. д). Поглянь навколо і скажи якого кольору все стало. (Червоні чоботи, червоне дерево, червоний паркан, червона кішка...). Варіантів гри може бути багато.

«Хто що робить?»
Завдання дитини придумати якомога більше слів до слова (кіт, горобець, машина, дерево...). 
Кішка нявкає, біжить, стрибає, сичить..., 
машина їде, гуде, везе вантажі...і т. д.

«Ланцюжок слів»
Називати по черзі слова, що починаються на останній звук попереднього слова. Приклад: сова – апельсин – носок – кіт...

«З чого яке?»
Сік з яблук – яблучний, а з груш? Слив? Будинок з цегли – який? Книга з паперу, ковдра з вовни і т. д.

«Дивна історія»
У цій грі потрібно буде скласти розповідь про те, що ви побачите з дитиною по дорозі додому. Краще, якщо ви почнете цей розповідь самі, а дитина її продовжить. Не обмежуйте фантазію малюка, але стежте, щоб слова дитина вимовляв правильно.


Звичайно, дорогі наші мами і тата, це лише мала частина тих ігор, які ви можете запропонувати малюкові по дорозі в дитячий сад і додому. Але мені дуже хотілося, щоб вони допомогли вам стати ближче з вашим сином чи донькою і дали можливість отримувати задоволення від спілкування з ними.
Пам'ятайте, кожна дитина любить своїх батьків просто так, тільки за те, що вони її батьки, за те, що вони про нього піклуються і люблять його. Спільні ігри допоможуть вам стати ближче, а це дуже важливо. Грайте зі своїми дітьми і дружіть. Представлені ігри сприяють не тільки встановленню більш тісних відносин між вами і вашою дитиною, але так само спрямовані на розвиток пам'яті, уваги, мислення, сприйняття, уяви, мовлення вашої дитини. 
Грайте і не забувайте хвалити своїх дітей!